Der ER knaster og problemer, men Vestegnens Brandvæsen er fortsat værd at satse på. Sådan kunne den ultrakorte udlægning af en ny analyse af Vestegnens Brandvæsen lyde. Det er PLS Rambøll Management, der i en periode fra marts til juni i år har gransket Vestegnens Brandvæsen, som er et samarbejde mellem Albertslund, Brøndby, Glostrup, Hvidovre og Rødovre kommuner.
Konsulentfirmaet blev bestilt i kølvandet på udbredt utilfredshed med Vestegnens Brandvæsens opgaveløsning. Ikke mindst Hvidovre Kommune klagede over, at der i nogle tilfælde mødte for få mand op til udrykninger, og at Vestegnens Brandvæsen iblandt havde problemer med at overholde udrykningstiderne, hvilket fik indsatslederen til at klage – en klage som blev bakket op af Hvidovres beredskabschef, som i den lokale avis fortalte, at det ikke var første gang, der var problemer.
I forhold til økonomien konstaterer analysen, at udgiftsniveauet i forhold til andre, sammenlignelige brandvæsener, er “acceptabelt”, men rapporten konstaterer, at den økonomiske styring i Vestegnens Brandvæsen – herunder budgetlægning og opfølgning – er mangelfuld. PLS Rambøll konkluderer dog, at alle fem kommuner trods problemerne er indstillede på at arbejde for at få Vestegnens Brandvæsen til at fungere.