20 nye terrængående køretøjer på vej til Beredskabsstyrelsen

Som led i en samlet leverance på næsten 1.000 nye lastbiler til Forsvaret vil Beredskabsstyrelsen i den kommende tid modtage i alt 20 nye, terrængående lastbiler. De første køretøjer til Beredskabsstyrelsen er alle opbygget på Scania G 450 B8x8-chassiser med et kraftigt kroghejs til håndtering og transport af de mange specialiserede containere, som er det bærende transportsystem i Beredskabsstyrelsen.

Tilbage i 2017 vandt Scania Danmarkshistoriens største udbud på lastbiler, hvor Forsvaret vil indkøbe næsten 1.000 lastbiler af forskellige typer.

Tidligere i år kunne Scania overrække nøglerne til Scania nr. 100 af de knap 1.000 enheder, der foreløbig indgår i ordren, og for nylig passerede leverancerne endnu en milepæl. Her blev de første af i alt 20 nye lastbiler med orange førerhus nemlig leveret til Beredskabsstyrelsen, hvis lastbilindkøb også indgår i den samlede ordre. De 20 lastbiler er alle terrængående Scania G 450 B8x8-lastbiler.

Brug for tungere grej

De første køretøjer til Beredskabsstyrelsen er alle opbygget med et kraftigt kroghejs til håndtering og transport af de mange specialiserede containere, som er det bærende transportsystem i Beredskabsstyrelsen. De indeholder mange forskellige typer grej som store vandpumper, mobile dæmninger, udstyr til fyldning af sandsække, redningsudstyr og brandslukningsudstyr, kemikalier mm., som anvendes til bekæmpelse af stormfloder, store bygnings- og naturbrande, kemikalieudslip, ulykker og lignende.

”Vores kerneopgaver kræver stadig tungere og mere avanceret grej, så vi har brug for større og større køretøjer. I starten lægger vi ud med kroghejs-bilerne, som også er udrustet med træktøj til kørsel med påhængskøretøjer med bl.a. lægtvandsbåde til bekæmpelse af olieforurening på lavt vand. De køres som specialtransport på grund af overbredde, og senere får vi også leveret et antal 6×6-lastbiler med fast lad og CrewCab mandskabsførerhuse. Sidst men ikke mindst får vi et antal 8×8’ere opbygget med lastbilkraner på over 60 t/m”, fortæller Lennart Sørensen, der er sektionschef i Beredskabsstyrelsens Materielsektion. Han har bl.a. været ansvarlig for udarbejdelse af specifikationerne på de nye lastbiler.

Lastbilerne til Beredskabsstyrelsen er opbygget med kraftige kroghejs fra den svenske producent JOAB. De er monteret direkte på fabrikken i Sverige.

Fakta om køretøjerne
  • Chassis: Type XT med dobbeltramme, træk på alle hjul (8×8) med to styrbare foraksler og tandembogie med hhv. 2×9 og 2×13 tons akseltryk (teknisk) på 4×28 mm parabelfjedre på forakslerne og 4×41 mm parabelfjedre i balancebogie på bagaksler. Langs- og tværgående differentialespærrer på alle aksler.
  • Drivline: Scania DC13-148, 13-liters 6-cyl. rækkemotor på 450 hk/2.350 Nm med ren SCR-emissionsteknologi for overholdelse af Euro6-miljønorm, 14-trins GRSO905-gearkasse med integreret overgear samt to krybegear og fuldautomatisk Opticruise gearskiftesystem samt fordelergearkasse permanent fordeling af trækkraft mellem for- og bagaksler, kraftudtag til hydraulikpumpe til opbygningen, for- og bagaksler med navreduktion på alle fire aksler.
  • Førerhus: Scania CG20L, mellemhøjt placeret sikkerhedsførerhus udført helt i stål med sovekabine og fladt tag, plads til fører og passager samt omfattende personligt i sovekabinen.
  • Opbygning: JOAB kroghejs type L24 med fast tårn, 24 tons ophalerkapacitet og plads til containerlængder fra 4,5 til 6 meter.

Annonce