Selv om Langeland Kommunes nuværende kontrakt med Falck først udløber i 2017, vil kommunen indgå en ny og 10-årig kontrakt med redningskorpset. Den nye kontrakt skal sikre, at to slukningskøretøjer bliver udskiftet, og ved at hjemtage driften af SINE og selv lease køretøjerne bliver den nye kontrakt udgiftsneutral for kommunen.
Den nuværende kontrakt mellem Langeland Kommune og Falck blev indgået i 2012 og udløber først den 31. december 2017.
Ved indgåelsen af kontrakten var det meningen, at der skulle findes en brugt tanksprøjte, der kunne indsættes på hjælpebrandstationen i Humble. Et nyt køretøj er da også blevet indsat, men det lever ikke på til de lokale brandfolks ønsker. Samtidig er der blandt brandfolkene i Rudkøbing et stort ønske om at få udskiftet stationens autosprøjte med et større køretøj, der har plads til mere materiel.
Derfor har Langeland Kommune og Falck forhandlet om en ny kontrakt, og parterne har nu aftalt, at kontrakten bliver 10-årig med udløb i 2024. Til gengæld indsættes der en ny tanksprøjte i Humble og en syv år gammel autosprøjte i Rudkøbing.
Den nuværende kontrakt med Falck koster kommunen 3,66 mio. kr. om året, mens den nye kontrakt vil koste 3,77 mio. kr. om året. Samtidig vil kommunen lade indsatslederne blive ansat af kommunen, hvilket vil koste 45.000 kr. ekstra om året. Det giver imidlertid mulighed for, at driften af beredskabets SINE-radioer kan hjemtages – og det vil spare kommunen for 27.000 kr. om året. Samtidig betyder det forhøjede gebyr for blinde alarmer en ekstraindtægt på 26.000 kr., ligesom der kan spares 43.000 kr. om året ved at kommunen selv leaser køretøjerne hos Kommuneleasing og 70.000 kr. ved at forudbetale Falck-kontrakten. Dermed bliver den nye kontrakt udgiftsneutral for kommunen.