Stadigt tættere trafik, vanvidsbilister med dårlig trafikkultur og flere tabte genstande på landets motorveje er blevet en farlig cocktail, advarer Falck-redderne og Reddernes Landsklub. Når reddere må ud for at samle overbordfaldne trillebøre, forfløjne havestole, sofaborde og andet tabt gods op på vejene, er det ofte tæt på at gå galt. Det kan blandt andre redderne i Slagelse skrive under på.
I løbet af sommeren har der været to livsfarlige situationer, hvor Slagelse-reddere fik alvorlig grund til at tænke nærmere over livet på grund af vanvidskørsel, skriver Fagbladet 3F. I en af situationerne smadrede en bil ind i en skiltevogn. I det andet tilfælde var redder Morten Andersen nær blevet kørt ned, da han blev sendt ud for at fjerne en tabt forskærm fra et lastvognstog. Da han havde parkeret sin bil med lysende blink og var begyndt at sætte kegler op for at gøre opmærksom på sig selv, pløjede en personbil de fem kegler ned og tog den sidste med under vognen.
“Så selv om jeg vejer 100 kilo, kom jeg væk i en fart. Men jeg nåede at tænke mit, og det sidste vi reddere ønsker er at følge en af vore kolleger på kirkegården på grund af bilister, der kører vanvittigt”, siger Morten Andersen til Fagladet 3F.
De to ulykker og et hav af andre episoder, hvor det var tæt på at gå galt, får nu redderne til at råbe efter forståelse og bedre trafikkultur. “Problemet er blevet større, alene fordi trafikken er blevet tættere de seneste år. Men det er også min oplevelse, at mange trafikanter er blevet mere uopmærksomme. Tilsammen er det et stort problem for vores sikkerhed, både ved trafikulykker og når der skal samles tabt gods op”, siger formanden for Reddernes Landsklub, Palle Thirstrup.
Han gør opmærksom på, at redderne er ekstra udsatte, fordi de kommer ud på vejene i kort tid og på uventede steder, hvor trafikanterne ikke er vant til, at der er afspærring. Og når det handler om at fjerne tabt gods, bliver redderne sendt ud alene.
Miljøkonsulent i 3F”s Transportgruppe, Kjeld H. Jensen, gør opmærksom på, at sikkerheden for reddere skal være i orden, når der skal ryddes op. “Ellers ender det med, at vejene kun bliver ryddet under politieskorte eller om natten, hvis ikke trafikanterne ændrer adfærd”, siger Kjeld H. Jensen, der vil anbefale Vejdirektoratet at sætte pris på sikkerheden, når opgaverne bliver sendt i udbud. “Så udgår vi, at de firmaer, der konkurrerer om opgaverne, skal konkurrere på sikkerheden. Jeg vil anbefale, at der skal to biler af sted, når der skal samles tabt gods op. En bil til at lede trafikken uden om, og en anden, der udfører arbejdet”, siger Kjeld H. Jensen.
I 2005 måtte Vejdirektoratet sikre, at tabt gods blev samlet op 4.000 gange på de danske veje. I 2001 registrerede Vejdirektoratet kun 892 episoder.