Er det skjult reklame for Falck, når DR i sine trafikmeldinger siger, hvad Falck kører og laver og for eksempel bruger udtryk som “Falck er på vej” eller “Falck er på stedet”? Det mener en lytter i hovedstaden i hvert fald, og han klagede til Radio- og TV-nævnet over to konkrete udsendelser på P4 København den 3. og 5. november 2007. “Der er ingen andre firmaer, som får denne opmærksomhed, og firmaer, der reparerer trafiklyset på vore gader og veje, bliver for eksempel ikke nævnt….() Falck får en masse reklame i P4 København, og det mener jeg ikke er helt efter bogen”, hed det blandt andet i mandens klage til Radio- og TV-nævnet.
I sin vurdering af sagen mener nævnets medlemmer dog ikke, at der skal sættes et stopsignal op for DRs praksis, og nævnet siger i sin afgørelse, at der ikke er tale om skjult reklame i P4 Københavns trafikmeldinger, oplyser DR.
I afgørelsen lægger Radio- og TV-nævnet vægt på, at der ikke foreligger økonomiske aftaler mellem DR og kilderne, men at omtale af, at der for eksempel er en Falck-ambulance på vej til et ulykkessted, alene er redaktionelt begrundet. På den måde kan lytterne for eksempel særligt holde øje med en Falck-bil, hvis der bragt oplysninger om, at der er et udrykningskøretøj på vej.
“Nævnet finder ikke anledning til at betvivle DRs oplysninger om, at DR ikke kun anvender Falck som kilde, men anvender alle relevante kilder, og at omtalen alene er redaktionelt begrundet”, noterer nævnet i afgørelsen.