Tab af storkunde gør ondt på Dansk Autohjælp

Med norske Vikings indtog på det danske marked for autohjælp er konkurrencen blevet væsentligt hårdere, og det rammer i høj grad Dansk Autohjælp. Efter flere år med fremgang står den SOS-ejede virksomhed til en økonomisk øretæve, efter at Dansk Autohjælp har tabt sin største kunde til Viking.

Viking er ejet af en af Europas største kapitalfonde, AAC Capital Partner, der har en kapital på ca. 13 mia. kr. I oktober 2014 købte Viking den københavnske virksomhed Camoni, og det blev startskuddet til en hurtig ekspansion, hvor Viking på rekordtid har opbygget et landsdækkende stationsnet, der drives af lokale franchisetagere.

Viking fik allerede i 2014 held med at erobre Dansk Autohjælps største kunde, forsikringsselskabet Tryg, og siden marts 2015 har Viking derfor været leverandør af autohjælp til ca. 300.000 kunder hos Tryg.

Tidligere på året meddelte Dansk Autohjælp, at selskabet i år forventer et mindsket aktivitetsniveau og et væsentligt lavere overskud end i 2014. Men tabet af Tryg som kunde rammer i høj grad også de lokale stationer i Dansk Autohjælp, der drives som selvstændige selskaber med lokale stationsejere.

Mister 23 pct. af omsætningen

En af Dansk Autohjælps største stationer ligger i Glostrup, og her stammede 23 pct. af omsætningen i 2014 fra Dansk Autohjælps kontrakt med Tryg. Tabet af Tryg som kunde har derfor ført til, at der er iværksat en række initiativer på stationen, hvor der er foretaget afskedigelser og sket bortsalg af materiel.

Dansk Autohjælp i Glostrup har også iværksat forskellige fastholdelsespakker, som skal sikre, at stationens nøglemedarbejdere ikke skifter til konkurrenterne. Pakkerne består dels af bonusordninger, dels af bod ved opsigelse.

Tre selskaber konkurrerer om kunderne

Den hårde konkurrence om kunderne på autohjælpsmarkedet står i dag især mellem Falck, Dansk Autohjælp og Viking.

De seneste år har andre selskaber forsøgt at komme ind på markedet, men for både Totempo og Redningsgruppen endte det med konkurs.

Annonce