Falck og Redning Danmark har opsagt den samarbejdsaftale, som i 2017 gjorde Redning Danmark til Falcks primære underleverandør på autohjælpsområdet. Det sker efter stor uenighed mellem parterne, hvor Redning Danmark endte med at anlægge sag mod Falck med et krav om 80 mio. kr. Fremover vil det være op til de enkelte stationer under Redning Danmark at forhandle egne aftaler med Falck.
Siden Falck i 2017 valgte det nystiftede Redning Danmark som landsdækkende underleverandør på autohjælpsområdet, så har samarbejdet været ramt af problemer. En række af Redning Danmarks lokale stationer er gået konkurs, og i 2019 blev en station trukket ud af samarbejdsaftalen, efter at en ledende medarbejder på stationen havde skrevet negative kommentarer om Falck-medarbejdere på sociale medier.
Ifølge Ekstra Bladet kulminerede problemerne sidste år, hvor Redning Danmark valgte at anlægge sag mod Falck med krav om en erstatning på 80 mio. kr. Baggrunden var, at Redning Danmark havde forventet, at samarbejdet ville give ca. 229.000 ture, men reelt blev det kun til ca. 133.000 ture. Redning Danmark mente, at Falck havde valgt at prioritere brugen af egne køretøjer fremfor underleverandørens, selv om det var aftalt, at Redning Danmarks køretøjer skulle anvendes, når de var tættest på kunden.
Uffe Dalsgaard, der er adm. direktør i Redning Danmark, bekræfter overfor Ekstra Bladet, at Redning Danmark og Falck har været uenige. Og Falck oplyser, at parterne er endt med at opsige den hidtidige samarbejdsaftale. I stedet vil det fremover være de enkelte stationer under Redning Danmark, som skal forhandle aftaler med Falck, hvis de ønsker at fungere som underleverandører.
Redning Danmark overtog 28 medarbejdere samt materiel for 10 mio. kr., da samarbejdsaftalen med Falck blev indgået i 2017.