Årets første måneder har været præget af hård frost, og det har givet Falck sved på panden. Siden årsskiftet har Falck således haft 24.554 starthjælpsture, 18.595 biler er blevet repareret på stedet og redderne har udskiftet 2.465 gamle batterier. Og netop batteriskifte har været en stor succes i den kolde tid, fortæller Falcks autochef, Morten Svith Rosenlund: ”Rigtig mange problemer kan løses på stedet ved at skifte batterier. Men også reparationer af knækkede ledninger, dårlige stelforbindelser og utætte slanger sparer kunderne tid og måske også værkstedsudgifter”.
Falck udfører årligt over 800.000 autoassistancer i Norge, Sverige, Danmark, Estland og Finland, og de seneste år er både autohjælpskøretøjernes udstyr og reddernes uddannelse blevet opgraderet for at tage højde for, at kundernes biler udstyres med mere elektronik og computerteknologi.
”Vi har blandt andet investeret i materiel og udstyr til diagnostik af bilens problemer, og vi er i gang med at specialuddanne flere i de nye systemer”, fortæller Morten Svith Rosenlund.
Som led i den udvikling ansætter Falck også flere reddere med mekanikerbaggrund, fordi kravene til medarbejdernes kompetencer og specialviden om teknik og elektronik på køretøjer hele tiden vokser.
Indtil videre har Falck over 50 vejservicevogne på landsplan, der alle er udstyret med EOBD-computere, der kan koble på bilens computersystem, mekaniker-hotline, vidensdatabase, batteritestere, et stort sortiment af reservedele samt flere forskellige batterityper.