Mens det trækker ud med lanceringen af den bebudede ordning med grønne opmærksomhedsblink til frivillige, så får Færdselsstyrelsen nu mulighed for at anvende endnu en variant af blink: Røde opmærksomhedsblink. De nye blink kan monteres på køretøjer, som anvendes i forbindelse med vejsidesyn.
Det er snart halvandet år siden, at transportminister Thomas Danielsen (V) bebudede, at han ville lave en forsøgsordning med grønne blink, som skulle kunne anvendes af frivillige. Forsøgsordningen er stadig ikke lanceret, men der bliver angiveligt tale om en smal ordning, hvor de grønne opmærksomhedsblink udelukkende kan anvendes af frivillige hjerteløbere.
Men nu lancerer Færdselsstyrelsen så endnu en variant af blink: De røde opmærksomhedsblink.
Baggrunden er, at Færdselsstyrelsen i en forsøgsperiode fra maj 2021 til september 2022 havde tilladelse til at have udrykningslygter monteret på ét af Færdselsstyrelsens køretøjer, der blev anvendt ved syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer og motorcykler. Som følge af positive erfaringer fra forsøgsordningen, udvides den fra årsskiftet til at omfatte alle Færdselsstyrelsens køretøjer på området.
Har haft svært ved at få opmærksomhed fra bilisterne
Formålet med at anvende røde opmærksomhedsblink i forbindelse med vejsidesyn er at øge sikkerheden for styrelsens inspektører, der oplever, at der kan være udfordringer med at få opmærksomhed alene med LED-skilte og stopskilte.
De røde opmærksomhedsblink skal opfylde kravene i FN-regulativ 65 og må fastmonteres på Færdselsstyrelsens køretøjer.
Der er fortsat tale om en forsøgsordning, som løber frem til 31. december 2025. Færdselsstyrelsen udarbejder efter seks måneder en evaluering af forsøgsordningen.
De røde opmærksomhedsblink giver ikke særlige rettigheder, og køretøjerne skal dermed fortsat efterleve færdselslovens regler.