Afhjælpning af interne it-problemer er årsagen til, at Dansk Autohjælps hovedkontor i Risskov har afskediget 16 medarbejdere. “Hvis man ser det i en sammenhæng, så er afskedigelserne helt naturlige. Inden for de seneste to år har vi fordoblet vores medarbejderstab, mens vi har kørt nyt it-system ind. Nu går det bedre, og derfor har vi ikke længere brug for så mange mennesker til at betjene kunderne”, siger pressemedarbejder Lars Albæk, Dansk Autohjælp.
Dansk Autohjælp, som sidste år havde et underskud på knap to mio. kr., beskæftiger efter afskedigelserne ca. 100 medarbejdere på kontoret i Risskov, skriver JP Århus. Også i år er regnskabet negativt, og det er problemer med at få it-systemet til at kræve penge ind hos kunderne, som bl.a. har resulteret i den dårlige økonomi. “Til nytår når vi nok break-even”, siger Lars Albæk.
Virksomheden betjener omkring 650.000 kunder, og er dermed den trediestørste spiller på det danske marked for nødstedte biler. Hos Dansk Autohjælp afviser man, at det er den skærpede priskonkurrence mellem de to største spillere i Danmark, Totempo og Falck, som er årsag til, at virksomheden nu har opsagt de 16 medarbejdere. “Vi har stadig tilgang af nye kunder, men det er da også klart, at når man vælger at reducere medarbejderstyrken, så er det også for at spare penge. Men vi skærer ikke funktioner væk”, siger Lars Albæk, som oplyser, at de afskedigede medarbejdere er tilbudt mulighed for bl.a. genplaceringskurser.