8.000 danskere fik vejhjælp i udlandet i løbet af sommeren

Flere end forventet fik brug for vejhjælp i udlandet i sommeren 2024. I alt har SOS International, der varetager Rødt Kort-ordningen, registreret mere end 8.000 sager med international vejhjælp. Umiddelbart er det dog svært at sammenligne sommeren i år med sidste år, hvor en haglstorm i Norditalien spillede hovedrollen og fik antallet af assistancen til at eksplodere.

”Vi ser tilbage på en travl sommer med flere sager end estimeret. Men vi har haft styr på bemanding og kan konstatere, at sommersæsonen er forløbet uden større udfordringer”, siger Anette Bjørn Juncher, der er ansvarlig for alarmcentralerne for vejhjælp hos SOS International.

I år har en udfordring været Crowdstrike-nedbruddet, der fandt sted om fredagen i uge 29:

”Uge 29 er den travleste på vores alarmcentral, og da det skete en fredag, brugte vi nogle dage på at indhente efterslæbet. Selv om vi selv er dækket ind med back-up systemer, der sikrede, at vi kunne arbejde, var mange af vores samarbejdspartnere og det udenlandske netværk berørte af it-problemer”, fortæller Anette Bjørn Juncher.

Siden corona-årene har lejebilsmarkedet været årsag til udfordringer med de internationale sager. I år ser det dog ud til, at der er kommet større tilgængelighed på lejebilsmarkedet. Dog er der undtagelser: En klassisk hurdle er, når den store familie kører på ferie i en personbil med plads til 6-7 personer. Den størrelse bil er der ikke mange af på lejebilsmarkedet, så her vil der i nogle tilfælde blive tilbudt to lejebiler i stedet for én erstatningsbil.

”Vi er klar over, at man måske ikke hjemmefra havde regnet med, at der kunne blive behov for to chauffører. Vores opfordring er, at hvis man kører på ferie i en stor personbil, så er det en rigtig god ide at være forberedt på, at der kan blive behov for to, der kan køre”, siger Anette Bjørn Juncher.

Værksteder afviser at hjælpe

SOS International har i sommeren 2024 oplevet, at flere autoriserede værksteder har afvist at tage imod biler på grund af travlhed og sommerferie. Sammenlagt med, at udviklingen går mod, at værkstederne har færre reservedele på lager, betyder det, at SOS International har arrangeret 8 pct. flere hjemtransporter i perioden fra uge 26 til 32 i 2024 sammenlignet med samme periode sidste år (fraregnet hjemtransporter pga. haglstormen i Norditalien).

Det er ikke altid, at en bil, der ikke vil køre, behøver at komme på værksted. SOS Internationals Help on Phone-service kan i nogle tilfælde løse problemet med en telefonsamtale.

”Det er et område vi har fokus på, fordi det sparer tid for bilisten, hvis vi kan undgå en bugsering til værksted. Det er en service, der kræver godt uddannet personale, som udover teknisk ekspertise også skal have god forståelse for samtaleteknik”, siger Anette Bjørn Juncher.

I alt blev godt 6,5 procent af sagerne på alarmcentralen for vejhjælp løst med Help on Phone i sommerperioden.

Fleste assistancer i Tyskland – men kraftig stigning i Tyrkiet

Her fik danske bilrejsende brug for hjælp:

  1. Tyskland
  2. Italien
  3. Sverige
  4. Frankrig
  5. Østrig

De seneste år har SOS International endvidere registreret flere sager om bilnedbrud i Tyrkiet. I 2024 havde SOS International 200 sager i Tyrkiet, det svarer til en stigning på 18 pct. i forhold til sidste sommer.

Tyrkiet er et kompliceret land at operere i på grund af et tungt bureaukrati og mange særlige regler i forbindelse med hjemtransport af biler, hvilket ofte betyder, at en transport tager længere tid, end vi kender det fra andre lande.

Annonce